Judowedstrijden Shiai

Er worden in judowedstrijden ook wel een blauw judopak en een wit judopak gebruikt. Dit was een idee van de Nederlandse judoka Anton Geesink. Op deze manier kan de scheidsrechter beter zien welk lichaamsdeel tot welke judoka behoort. Daarnaast is het ook op televisie en video veel duidelijker. Tijdens een kleine judo wedstrijd, maar ook tijdens wedstrijden in Japan, worden een witte band en een rode band gebruikt.

Wedstrijden wereldwijd

Wereldwijd wordt judo door jong en oud beoefend. Ook is de sport deel van het Olympisch programma. Over het algemeen nemen de meeste judoka's geen deel aan officiële judowedstrijden. Zij nemen alleen deel mee aan onderlinge wedstrijdjes tijdens hun trainingen. G-Judoka's (met een handicap) hebben een eigen aparte wedstrijdkalender, maar zijn wel geïntegreerd.

Het speelveld

De mat waarop judo wordt beoefend, heeft de naam tatami. Deze mat geeft mee, dus zelfs als je er hard op wordt geworpen, loop je normaal gesproken geen blessure of letsel op. De val breken, van jezelf en van je tegenstander, is een ontzettend belangrijke techniek binnen de sport.

Het speelvlak van judo is gevormd door matdelen die zonder tussenruimte tegen elkaar worden gelegd. De matten moeten een effen bovenvlak hebben. Ook worden ze zo aangelegd dat het niet mogelijk is om ze te verschuiven. Deze matten worden gemaakt van geperst schuim of van geperst stro.

De totale oppervlakte waar een judo wedstrijd op plaatsvindt moet minimaal 14m x 14m en maximaal 16m x 16m groot zijn. De wedstrijdmat zelf moet minimaal 8m x 8m en maximaal 10m x 10m groot zijn. De ruimte die buiten de wedstrijdmat valt, vormt een uitwijkmogelijkheid. Dit is zo omdat een wedstrijd vaak op een soort podium wordt gehouden. Zonder de uitwijkmogelijkheden zouden veel judoka's van het podium af vallen.

Op de mat staat tijdens een wedstrijd de hoofdscheidsrechter. Er zijn ook twee hulpscheidsrechters, deze zitten op stoelen op tegenoverstaande hoekpunten van de mat. Daarnaast is er een tafeljury van 2-3 personen aanwezig, een hoofdjury, de EHBO, de coaches, de algemene organisatie en een scheidsrechterscommissie.

Indelingen bij een wedstrijd judo

Bij wedstrijden worden judoka's naar gewicht en leeftijd ingedeeld. Deze indeling bestaat uit de volgende categorieën. U12 of '12- ' bevat alle judoka's die op 31 december van het wedstrijdjaar nog geen 12 jaar oud zijn. U15 of '15-' bevat alle judoka's die op 31 december van het wedstrijdjaar nog geen 15 jaar oud zijn. Als een judoka dus 11 jaar oud, 12 jaar wordt op 30 december en mee wilt doen aan een toernooi op 1 januari, dan moet deze meedoen in de U15 categorie.

De duur van een wedstrijd judo hangt af van de competitie waar de judoka in speelt. Senioren spelen een wedstrijd van 5 minuten met een eventuele verlenging. Junioren spelen een wedstrijd van 2 tot 4 minuten. Dit hangt af van de leeftijd van de junior judoka.

De gewichtsindeling heeft op dit moment 7 categorieën. Deze kan echter variëren naar leeftijd.

  • Mannen: onder 60kg, 60-66kg, 66-73kg, 73-81kg, 81-90kg, 90-100kg, boven 100kg.
  • Vrouwen: onder 48kg, 48-52 kg, 52-57kg, 57-63kg, 63-70kg, 70-78kg, boven 78kg.

Commando's tijdens wedstrijden

Met het commando hajime (begin) wordt het begin van de wedstrijd aangegeven. Een wedstrijd kan alleen worden onderbroken door een stopcommando van de scheidsrechter. Deze stopcommando's zijn mate (wacht) en sono-mama (niet bewegen). Na het commando mate nemen de judoka's hun startpositie in en start de tijd weer met het commando hajime. Na het commando sono-mama wordt het commando yosh gebruikt om de wedstrijd op te starten. Na dit stopcommando nemen de judoka's de positie in die ze hadden op het moment dat de scheidsrechter het commando gaf. In de meeste gevallen zal dit een houdgreep zijn. Sono-mama wordt gebruikt door de scheidsrechter als een wedstrijd kort even stilgelegd moet worden. De scheidsrechter kan dan een ordemaatregel uitvoeren.

Als een judoka succesvol technieken uitvoert, kan deze punten verdienen. Deze punten zijn ippon en waza-ari. Als technieken niet succesvol uitgevoerd worden, of houdgrepen korter dan 10 seconden duren, worden er geen punten aan gegeven. Deze handelingen worden echter wel onthouden, mocht het spel eindigen met een gelijke score. Deze handelingen kunnen dan de uiteindelijke doorslag geven. Waza-ari betekent 'er is techniek' en heeft een waarde van 7. Ippon betekent 'een heel punt' en heeft een waarde van 10.

Verwurgingen Beenworpen Werptechnieken Controletechnieken